Bunları Biliyor musunuz?
Elektronik Dükkan Nerede ve Nasıl Açılır? (E-ticaret)
Elektronik Dükkan Nerede ve Nasıl Açılır? (E-ticaret)

Dükkanınız 100 metrekare mi, 1000 metrekare mi, yoksa sınırsız büyüklükte mi olsun? Mağazanız şöyle 100 binlerce kişinin ziyaret ettiği bir yerde mi açılsın? Kirası da düşük mü olsun? Gerçek dünyada hayal gibi görünen bu seçenekler sanal dünyada gerçek oluyor. 100 binlerce kişinin ziyaret ettiği online alışveriş siteleri, gerçek dünyadaki dev alışveriş merkezleri ile boy ölçüşüyor.

Batı Avrupa’da 234 milyar Dolar, ABD’de 211 milyar Dolar büyüklüğüne ulaşan online perakende pazarı Türkiye’de de 250 milyon Dolar’lık bir hacme ulaştı. Bu pazarın Türkiye’de 9 yıllık geçmişe sahip olduğu düşünülürse rakam hiç de küçümsenecek gibi değil. Türkiye’de internet kullanıcı sayısı 2000-2007 yıllan arasında yüzde 700’lük artışla 17 milyona ulaştı. Internet kullanıcısı sayısı arttıkça bu pazardaki büyümenin daha da hızlanacağı ve 2010’ da milyar Dolar’a yaklaşabileceği tahmin ediliyor.


Dükkan Kirası 25 TL

Bu pazarlarda satılan ürünlerin çeşitliliğinin artması, teslimat sürelerinin kısalması, online ödeme konusunda tüketicilerin kafalarındaki büyük çoğunluğu gerçek dışı korkuların, yerini bilgi ve güvene bırakıyor olması online perakendeciliğin büyümesini destekliyor. Pazardaki büyüme potansiyeli yabancıların da ilgisini çekiyor. 6,8 milyar Dolar’lık cirosu ile dünyadaki ilk 5 büyük bilişim şirketi içinde yer alan ve sitesinde jetten otomobile, kitaptan beyaz eşyaya kadar her şeyi satan e-Bay. bundan kısa bir süre önce gittigidiyor.com’un azınlık hissesini satın alarak Türkiye pazarına girdi. Böylece Türkiye e-Bay’ın uluslararası zincirine kattığı 36. ülke oldu. Yabancı sermayenin de girmesi ile birlikte, bu pazarda rekabetin, hizmet çeşitliliğinin çok daha hızlı artması bekleniyor.

12 milyon kayıtlı kullanıcısı, günlük 360.000 ziyaretçisi bulunan gittigidiyor.com, günlük 750.000 ziyaretçisi olan hemalhemsatcom gibi alışveriş sitelerinin faaliyet gösterdiği online perakende pazarı, KOBİ’lere de ürünlerini yalnızca Türkiye’de değil, dünyanın her yerindeki tüketicilerle buluşturma fırsatı sunuyor. Üstelik bu dünyada dükkan açmak, gerçeğinden çok daha kolay. Yapmanız gereken yalnızca bu sitelerden birine üye olmak. Bu işlemden sonra dükkanınızı istediğiniz büyüklükte, istediğiniz vitrinle, istediğiniz tabelayı asarak açabilirsiniz. Dükkan açmanın maliyetlerine gelince: Aylık kiraları büyüklüklerine göre 25-250 TL arasında değişiyor. Büyüklük kavramı ise internet üzerinde size açılan alanın genişliğine göre değişiyor. Bu tanımların gerçek dünyadaki karşılığını raflarınıza koyacağınız ürün sayısı olarak düşünebilirsiniz. Örneğin halen 1231 dükkanın bulunduğu gittigidiyor.com’da 100 ürünün sergilenebileceği bir dükkan açmanın aylık maliyeti 25 TL, 500 ürün sergilenecek alanın maliyeti 50 TL, sınırsız ürün sergilenebilecek bir alanın aylık maliyeti ise 250 TL.

Hemalhemsat sitesinde ise 500 ürün sergilenebilecek bir dükkanın aylık ücreti 25 TL, 1500 ürün sergilenecek alanın ücreti 50 TL, sınırsız ürün sergilenecek alanın ücreti ise 250 TL. Bu dükkan kiralarının yanı sıra satışlar üzerinden ödenen komisyonlar söz konusu. Bu komisyonlar siteden siteye değişmekle birlikte, ortalama yüzde 10 civarında. Online perakende sitelerinin yanı sıra pazar yeri işletmeciliği yapan şirketler kanalıyla da e-dükkan açabilirsiniz. Örneğin server’ları üzerinden 364 sanal mağazaya hizmet veren platinmarket.com kendi e-dükkanlarını açmak isteyenlere 3 farkı seçenek sunuyor. Yalnızca havale ile çalışan pakette yıllık e-dükkan ücreti 299 TL + KDV. Şirket kredi kartı ile satış yapmak isteyenler için 2 farkı sanal mağaza versiyonu sunuyor. Kullanım alanınızın büyüklüğüne göre değişen bu iki versiyondan plus paketin yıllık fiyatı 499 TL + KDV, VIP versiyonun fiyatı ise 799 TL + KDV.


E-Dükkan Seçenekleri

KobiFinans e-ticaret danışmanı ve Medyasis Elektronik ve İletişim Sistemleri Genel Müdürü Melik Çelikoğulları, online perakende pazarında küçük çaplı e-ticaret yapmak isteyen KOBİ’lere, çok hit alan, belli bir müşteri potansiyeli olan, doğru hizmet veren, komisyonları düşük olan sanal pazar yerlerini tercih etmelerini öneriyor. Çelikoğulları; "Ancak eğer daha büyük çaplı hedefler varsa ve daha önemlisi firma kendi markası ile var olmayı hedeflemişse ki; bu e-¬ticaret dünyasında son derece önemlidir, kendi e-ticaret sistemlerine yatırım yapmaları çok daha mantıklı olur" diyor. Bunun için, hazır e-ticaret sistemleri mevcut.


Dükkan Açılabilecek Mekanlar

gittigidiyor.com: 1.200.000 kayıtlı müşteriye, aylık 10.800.000 ziyaretçiye sahip olan sitenin günlük satış adedi yaklaşık 500.00’e yaklaşıyor. Sitede son günlerin gözde ürünleri elektronik ürün ve giyim.


e-store: 600.000 kayıtlı müşterisi, aylık 2. 100.000 ziyaretçisi bulunan site’de 92 e-dükkan bulunuyor, 30 kategoride 150.000 ürün satılıyor. En çok elektronik ürün ve cep telefonu satışı yapılıyor.


kangurum.com: 100’den fazla firmanın ürünlerinin satıldığı sitede pastaneden beyaz eşyaya, çiçekçiden turizm’e kadar, farklı alanlarda toplam 60 mağaza var. Ayda 15 kategoride, 100.000 çeşitten fazla ürün satılıyor,


platinmarket.com: 364 e-dükkana hizmet veren firmanın server’ları üzerinden hizmet veren kullanıcıların toplam cirosu 500.000 TL. Aylık ziyaretçi sayısı 4.800,000.


hemalhemsat.com: Bu yıl cirosunu ve üye sayısını bir önceki yıla göre 10 kat arttırmayı planlıyor.


E-Dükkan Nasıl Açılır?

Öncelikle bir e-pazar yeri ile anlaşarak, dükkan kiralamalı ya da kendi e-ticaret paketinizi almalısınız. Firmanız vergi mükellefi olmalı ve sattığı ürünler için fatura kesebilmeli. Sattığınız ürünler kanuna ve ahlaka uygun olmalı. Tüketici Kanununa uygun davranmalısınız. Kredi kartı ile satış için bankanızdan sanal POS edinmelisiniz. Kredi kartı güvenliği için SSL sertifikanız olmalı (Bu konuda e-ticaret sisteminizi edindiğiniz yer size yardımcı olacaktır.). Açacağınız e-¬dükkanda ise şunlar bulunmalı: Ürünlerinize ait bilgiler (resimleri, fiyatları, özellikleri), müşteri destek bilgileri (sıkça sorulan sorular, ürün şikayeti iletme, müşteri anketleri), varsa, promosyon bilgileri.


E-Dükkanda Karlılık Önerileri

Tüm bu aşamaları geçip dükkanınızı açmaya hazırsanız sıra geldi satış yapmaya. Eğer dükkanınızın çok kar etmesini istiyorsanız, şunlara dikkat etmenizde fayda var. İlgi çekici olmalı, e-¬dükkanınızı diğerlerinden farklılaştırmalısınız. İyi bir ürün ve satış stratejisi izlemelisiniz. Özellikli ürünlerinizi, kolayca bulunabilecek kategorilere bölerek ön plana Çıkartmalısınız. Vitrininize koyacağınız ürünlerin fotoğraflan kaliteli ama az hacimli olmalı, Çünkü, yüksek çözünürlükteki resimler potansiyel alıcılarınızın bilgisayarında görülemeyebilir. Dükkanınız, kolay gezilebilir olmalı. Gezmek isteyenlerin önüne, "sitenize kayıt olma zorunluluğu", uzun ve bıktırıcı boşluklarla dolu bilgi formları vb. çıkartmayın.


Verdiğiniz servisleri ön plana çıkartın. Alınan ürünleri hızlı teslim etmek ve bunu vurgulayarak söylemek müşteriler üzerinde iyi etki bırakır. Bir e-posta yazışma adresi bağlantısını mutlaka ana sayfanıza (dükkanınızın girişine/vitrinine) koyun. Bu yolla, söz gelimi, ziyaretçilerin, ürünleriniz hakkındaki fikirlerini sorabilirsiniz. Ana sayfanızda "favori ürünlerinizi öne çıkararak" hızlı alışverişi yüreklendirin. Müşterilerinize detaylı arama opsiyonları ile aradıklarına hızlı ulaşmalarını sağlayın. Özel günlerde indirimler ve promosyonlar verin.


Sitenizi arama motorlarına kaydettirin. Arama motorları, web sayfalarını içlerinde kullanılan kelimelere göre indeksliyor. O yüzden, anahtar kelimeleri dikkatli seçmek, arama yapan müşterilerin e-dükkanınızı bulmalarını kolaylaştırır. Ayrıca, sattığınız ürünleri, şirket adı gibi belirten kelimeleri metin içinde de belli aralıklarla kullanın. Fiyatların mümkün olduğu kadar ucuz olmasına dikkat edin. Çünkü internet üzerinden alışveriş yapan müşterileriniz bu kanalı hızlı ve ucuz olduğu için tercih ediyor. Web maliyetlerini düşüren bir kanal olduğu için, ürünlerinizi, piyasadan daha ucuza satıp aynı kan elde edebilirsiniz. Sergilediğiniz ürünleri, tıpkı bir mağazanın vitrinini yenilemesi gibi düzenli olarak yenileyin. Sitenize gelen bir ziyaretçi, bir kaç gün öncesine göre farklılıklar bulursa, sizi daha yakından takip etmeye başlayacaktır.


E- dükkanınızın ismini, web adresini yazışmalarınızda, kartvizitinizde kullanarak dükkanınızın tanıtımını yapabilirsiniz. Yaptığınız satışlar sonrasında kargo paketinin üzerine, Dükkanınızı tanıtıcı (URL, logo vb.) etiket kullanabilirsiniz.


E-Dükkan En Çok Neler Satıyor?

Çiçekten gözlüğe kitaptan bilgisayara kadar her tür ürünün bulunabildiği online perakende sitelerinde erkekler en çok teknolojik ürünlere talep gösterirken, kadınlar kozmetik ürünleri tercih ediyor. Aylık 22.500,000 ziyaretçi sayısı, 69 milyon dolar ciro ile en büyük e-ticaret sitelerinden biri olan hepsiburada’nın istatistiklerine göre, ciro bazında en çok sipariş verilen ürün bilgisayar. Telefon, DVDNCD gibi ev elektroniğiyle, ofis ve kırtasiye malzemeleri de müşterilerin en çok tercih ettiği diğer kategoriler. Ciro bazında en fazla sipariş verilen iller arasında yüzde 30 ile İstanbul ilk sırada yer alıyor. İstanbul’u sırasıyla Ankara, İzmir, Muğla, Antalya ve Bursa takip ediyor. Müşterilerinin yaş ortalaması 25-30 arasında Siteden alışverişler yoğunlukla hafta içi, saat 14:00, 15:00 ve 16:00’da yoğunlaşıyor. Anneler günü, babalar günü ve sevgililer günü gibi özel günler öncesinde ortalama yüzde 50 artıyor.


Önceki sayfa